skip to Main Content

Help een dikke enkel

We zaten er met z’n allen klaar voor. De laatste basketbalwedstrijd van het seizoen. Mijn zoon en zijn team konden kampioen worden. En wij als ouders waren uiteraard hun grootste en enthousiaste fans. Sterker nog ik denk dat wij als ouders nog zenuwachtiger waren dan de kinderen. Een thuiswedstrijd, hoe mooier kon je het krijgen. Het was een ontzettende spannende wedstrijd. We zaten op een puntje van onze stoel. Of eigenlijk zit je op van die houten bankjes waar je na 20 minuten een ontzettende houten kont van krijgt. Wie daar ondertussen niet iets anders voor heeft bedacht….Maar dat even terzijde. De tegenstander kon weliswaar geen kampioen worden, maar ze hadden wel bedacht dat onze jongens van 11 en 12 jaar niet zomaar die beker in de wacht konden slepen. De spanning voelde je in de wedstrijd. De ballen die normaal gesproken heel makkelijk in de basket vallen, gaan er uiteraard vandaag niet in. De stand ging daardoor gelijk op. Tot de helft stonden we elke keer 2 tot 4 punten voor. Het kon nog alle kanten op gaan.De tweede helft start. Ik weet niet wat de coach in de rust hebben gezegd, de jongens hebben er in ieder geval weer vertrouwen in. Ze gaan ervoor. En we lopen uit. 10 punten staan we voor als er nog 5 minuten op de klok staan. Opeens zie ik het gebeuren. Gijs, mijn zoon, springt in de lucht om de rebound pakken. Hij heeft de bal en komt vol met zijn voet op een voet van zijn tegenstander. De voet klapt neer binnen en hij valt op de grond. En binnen een paar seconden zie ik hem naar zijn voet grijpen. Een enkelletsel, inversietrauma, door zijn enkel gegaan, het komt allemaal op hetzelfde neer.

Vroeger, meer dan 10 jaar geleden als je door je enkel ging dan werden de veters van je sportschoen nog strakker vastgemaakt en of werd je met schoen en al onder de koude kraan gezet. Wie dat tegenwoordig nog doet! Niet doen! Zonde van je schoenen en het heeft totaal geen effect.
Wat gebeurt er eigenlijk met je enkel? De eerste paar minuten heb je heel erg veel pijn als je door je enkel bent gegaan. Je hebt bijna het gevoel dat je flauw valt. Sterker nog, het kan zelf zijn dat iemand kan flauwvallen door de pijn. Deze heftige pijn zakt na een paar minuten. De pijn gaat niet helemaal weg, maar de intense pijn is er niet meer. De enkel wordt na een paar minuten dik. En dat is een goed teken. Eigenlijk zegt je enkel.. er iets kapot hierbinnen en ik heb even tijd nodig om te herstellen. Omdat ik de tijd nodig heb zorg ik even dat je enkel dik wordt zodat je deze even niet kan gebruiken en ik de tijd heb om alles weer heel te maken. Let wel even op het volgende. De enkel kan ook binnen een paar seconden enorm dik worden. Vaak is dit een interne bloeding wat wijst op een scheur van de enkelbanden of zelfs een breuk.

Soms is er sprake van een bloeduitstorting en kan je voet blauw worden. Dit is afhankelijk wat de schade is aan je enkelbanden. Wanneer je wel een bloeduitstorting hebt en je hebt de eerste 2 / 3 dagen je voet niet gebruikt zal de bloeduitstorting rondom de enkel zijn. Heb je toch de eerste dagen veel gelopen dan zakt de bloeduitstorting en zit deze meer aan de onderkant. Dit is altijd leuk voor ons om te weten of je wel of niet je voet teveel hebt belast.
Kou helpt tegen de pijn, warmte niet. Dus ga niet in de sauna of leg er een kruik op. Dit helpt niet tegen de genezing en je zult merken dat het ook niet prettig aanvoelt. En ondanks dat het heerlijk kan zijn adviseer ik je om je enkel niet te masseren de eerste paar dagen. Geef de enkel echt rust.

Wat je in eerste instantie wel kan doen als je door je enkel bent gegaan:
1. Ga gelijk staan op 2 benen, dus op beide voeten. Vaak durf je er niet op te staan omdat je bang bent. Waarvoor weet je eigenlijk niet. Het is een gevoel. Bang dat er iets gebroken, gescheurd of wat dan ook is. En dat wil je juist uitsluiten.
2. Maak vervolgens 3 stappen op de aangedane enkel. Ook daarvan wordt vaak gezegd dat dat niet kan. Pijn en angst houdt je tegen. Vraag aan iemand of die je bij je handen vast houdt en helpt bij het lopen. Niet ondersteunen, maar bij de handen begeleiden. Lukt het om 3 stappen te maken? Dan is de enkel verstuikt of verzwikt.
3. Koel vervolgens je enkel met ijs of anders onder stromend water (dus zonder schoen en sok aan). Dit doe je maximaal 20 minuten. Zorg ervoor dat je het ijs niet rechtstreeks op je huid doet, maar wikkel er een handdoek of iets dergelijk om heen. Je kunt ook koelzakjes gebruiken als deze in de buurt zijn. Dit kan je vervolgens 8 keer per dag doen. Zorg er dan wel voor dat er altijd een uur tussen zit.
4. Ga na een uurtje voorzichtig al zittende je voet een beetje bewegen. Trek je tenen naar je toe, maak rondjes, zorg dat de doorbloeding een beetje op gang komt. Dat zal zeker je herstel bevorderen.
5. Na 3 dagen kan je je enkel steeds meer gaan bewegen. Soms is het fijn een zwachtel erom heen te doen. Het zorgt voor wat rust in de enkel en het stelt je soms ook gerust. Na 3 dagen kan je dus wat oefeningen gaan doen.
Alle stappen die hierna volgen is afhankelijk van de ernst van de schade aan je enkel. Bij een lichte verstuiking kan je soms al na 2 weken van alles weer doen. Soms ben je zeker 6 weken zoet.

Twijfel je? Kan je echt geen 3 stappen zetten? Zit er ergens anders ook nog een gezwel of als de pijn en/of zwelling na 3 of 4 dagen nog steeds niet minder? Mijn advies is om altijd even langs de fysiotherapeut te gaan als je door je enkel bent gegaan. Ze vertellen je de ernst van je letsel. Sommige fysiotherapeuten hebben een echo apparaat. Op de echo kan je precies zien waar en hoe ernstig de eventuele schade is aan je enkel. Je krijgt van je fysiotherapeut gelijk oefeningen mee waar je thuis gelijk mee aan de slag kan. Twijfelt de fysiotherapeut, dan stuurt hij je door naar de huisarts.
En de wedstrijd van Gijs? Uiteraard gewonnen! Kampioenen! Gijs liep na 6 weken weer een balletje te schieten.
Wil je meer weten over enkelletsels? Wil je oefeningen omdat je door je enkel bent gegaan? Of wil je juist een echo van je enkel laten maken? Laat het me weten.